✔️ Levering hjem eller pakkeshop ✔️ 100% økologisk og bæredygtigt  ✔️ Ingen minimumsordre ✔️ Altid friske grøntsager og frugter

Spis frugter og grøntsager – også skrællen!

Oprettet d. under Miljøvenlige råd, Ingredienser

Spis frugter og grøntsager – også skrællen!

Skrællen i dine frugter og grøntsager indeholder nemlig 3 gange så mange fibre, som frugtkødet. Vi skærer ofte skrællen fra, når vi tilbereder ingredienser til vores middagsretter. Skræl som havner i skraldespanden, men som sagtens kan spises… og bør spises, hvis du vil have vigtige mineraler og vitaminer ud af dine frugter og grøntsager.

 

Du får her en liste med de frugter og grøntsager, som sagtens kan spises med skræl – og en forklaring på, hvordan skrællen gavner din sundhed.

  1. Citrusfrugter – det hvide under skrællen er rig på C-vitamin og magnesium, som bl.a. sænker blodtrykket og har en antiinflammatorisk virkning på kroppen.
  2. Løg – jo flere af løgets lag du fjerner, jo mere flere af de sunde ingredienser er du samtidig med til at fjerne. Det er nemlig i de yderste lag, at vitaminerne befinder sig, som bl.a. har positive indvirkninger på at beskytte mod hjerte-kar-sygdomme og sukkersyge.
  3. Rodfrugter (gulerødder, kartofler og rødbeder) – undlad at smide skrællen bort når du tilbereder retter med rodfrugter. I skrællen gemmer sig nemlig vitaminer og mineraler, som bl.a. omfatter kalium og calcium samt vitamin C og A.

 

Det er en god idé at skrubbe skrællen inden du spiser skrællen, da der kan sidde jordrester i skrællen. Her kan en grøntsagsbørste med fordel bruges.

Køber du økologiske frugter og grøntsager, som du selvfølgelig gør, er der ingen pesticiderester at frygte, som kunne sidde i skrællen af frugterne og grøntsagerne. Det er endnu en bonus ved at købe økologisk.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar